Mehmet AKKAYA, bugün Aydınlık gazetesinde yayınlanan köşe yazısında Derince Limanının özelleştirmesine değindi. Yazıyı aynen yayınlıyoruz.
İzmit Körfezi Satışa Çıkarıldı
Seçimlere az kaldı. YataÄŸan, Kemerköy, Yeniköy, Termik santralları ile maden ocaklarını, ÇatalaÄŸzı Termik Santralı’nı, Derince Limanı’nı, Milli Piyango’nun ÅŸans oyunlarını satılığa çıkardılar.
YataÄŸan işçisi ayakta… Zonguldak istim üzerinde. Kocaeli, Derince Limanı için mücadeleye hazırlanıyor.
Seçimlere az kalmışken hükümet, işçi sınıfının tamamını harekete geçirebilecek olan bu özelleştirmeleri nasıl göze alabildi?
Ayaklarına kurÅŸun sıktıklarını biliyorlar, ama baÅŸka ÅŸansları yok. Seçimlerde hükümete para lazım…
Seçilebilmek için Türkiye’yi satıyorlar.
***
Derince Limanı için ihale başvuru tarihini bir ay daha uzattılar. Son teklif verme tarihi, 16 Ocak 2014.
İhaleye yabancıları da alacaklar.
Limanlarımızın kontrolünün Türkiye Cumhuriyeti’ne geçiÅŸini, 1926’dan beri Kabotaj Bayramı olarak kutlarız. Hükümet, ulusal pazarımızı yabancılara sunmakla yetinmiyor, gümrüklerimizi limanlarımızı da yabancılara veriyor. Ãœstelik 1926 tarihli ve 815 sayılı Türkiye Sahillerinde Nakliyatı Bahriye (Kabotaj) ve Limanlarla Kara Suları Dahilinde Ä°crayı San’at ve Ticaret Hakkında Kanunu ihlal edilerek.
Derince Limanı, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Ä°ÅŸletmesi Genel Müdürlüğü’ne ait. 1904 yılında iÅŸletmeye açılmış. Ä°zmit körfezinin en önemli limanı… Sekiz rıhtımı ile yılda bin gemiye hizmet veriyor.
Ä°stanbul-Yalova arasındaki 112 kilometrelik Ä°zmit körfezinde irili ufaklı tam 43 tane liman var. Önce küçük iskele olarak kurulup sonra limana dönüştürülenlerle beraber bu sayı 57’ye çıkıyor. Tersaneler bu sayının dışında.
Bunca limandan sadece iki tanesi kamunun elinde… Sadece altı limanın demir yolları baÄŸlantısı var. DiÄŸerlerinin ise, konteyner parkları, tır parkları, karayollarıyla baÄŸlantıları, otoban baÄŸlantıları, demir yolları baÄŸlantıları, organize sanayi bölgeleriyle baÄŸlantıları yoktur. Bölgesel kıyı ve liman master planı yok.
Özetle mafya tipi yönetim, her alana yayılmış.
Derince Limanı’nın üçte biri 11 yıllığına Ciner Grubu’na kiralanmış. Ciner gurubundan baÅŸka 16 ayrı ÅŸirket daha burada kiracı durumunda. Yani özelleÅŸtirmeden çönce kiralama adıyla özelleÅŸtirilmiÅŸ aslında.
Kira sözleşmesinde, liman özelleştirilirse kiracılık durumunun ortadan kalkmayacağına dair özel teminat verilmiş.
Limanın “Pilotaj” denilen özel bir geliri var. Her gemiden 15 ile 30 bin avro arasında para alınıyor. Gemi geliyor, kılavuz kaptanı alıyor, iskeleye yanaÅŸtırıyor. Para bunun karşılığında. Alıcılarının aÄŸzının suyunu akıtanlardan biri bu…
Hükümetin planı, HaydarpaÅŸa Limanı’nı kapatmak, Derince Limanı’nı konteyner parkı haline getirmek. Ama bunun için liman sahası yeterli deÄŸil. 385 bin 188 metrekare denizi dolduracaklar. Denize 4 milyon 360 bin ton taÅŸ dökülecek. Tam 312 bin adet kamyon dolusu taÅŸ ve beton ile Ä°zmit Körfezi katledilecek.
Anlayacağınız, AKP sadece limanı deÄŸil, Ä°zmit Körfezi’ni de satılığa çıkarmış. Denizi de satıyor.
Liman-Ä°ÅŸ Sendikası, ihale ilanın iptali için Bölge Ä°dari Mahkemesi’ne baÅŸvurdu. Dava sürüyor.
Kocaeli, birinci dereceden deprem bölgesi… Sendika, 1999 depreminde bütün deniz dolgu alanlarının denizin altına gömüldüğünü hatırlatıyor, “Bu büyüklükteki bir deniz dolgusu ile liman yapmanın deprem felaketine koÅŸar adım gitmek olduÄŸunu” belirtiyor.
Sendikanın uyarısında ayrıca, dolgu yapılması düşünülen bölgede iki adet dere yatağının bulunduğu, çok sayıda tarihi eserin bulunduğu hatırlatılıyor.
Kocaeli Valisi, “Bir yeni limana daha izin vermemiz, 1 metreküp dolguya izin vermemiz mümkün deÄŸil” diyor.
Ama valiyi dinleyen kim. Rant kokusu almışlar bir kere.
Liman-İş Sendikası mücadeleye hazırlanıyor.
Ä°zmit Körfezi’nde yapılan bu katliamı yöre halkına, meslek odalarına, demokratik kitle örgütlerine anlatmaya çalışıyor.
Derince’nin satılması, gümrüklerimizin, limanlarımızın satılmasıdır, denizin satılmasıdır, çevre katliamıdır, emperyalistlerden savaÅŸarak aldığımız Limanlarımızın yeniden emperyalistlere peÅŸkeÅŸ çekilmesidir, depreme davetiyedir.
Derince Limanı’na sahip çıkmak, sadece Liman-Ä°ÅŸ Sendikası’nın deÄŸil, bütün sendikaların, meslek odalarının, demokratik kitle örgütlerinin, partilerin, her vatanseverin görevidir.