Yunanistan yaÅŸadığı ekonomik krizden çıkmanın faturasını daha önce Türkiye’nin de yaptığı gibi kamu mallarına doÄŸal olarak da çalışanlara kesiyor. En önemli ve stratejik kamu mallarından olan limanların özelleÅŸtirilmesi gündemde. Bu doÄŸrultuda da Türkiye’den de bazı firmalar bu talana ortak olma çabasında. Ancak Miliyet Gazetesinin verdiÄŸi habere göre limanlara göz koyanların en büyük korkusu ve çekincesi sendikaların Yunanistan’daki gücü ve iÅŸlevi. Â
Miliyet gaztesinin haberine göre, “YaÅŸadığı ekonomik krizi aÅŸmak için kamuya ait varlıklarını satışa çıkaran Yunan hükümeti çarÅŸaf çarÅŸaf özelleÅŸtirme listeleri açıklıyor. Hükümetin yetkilendirdiÄŸi yatırım bankaları da potansiyel yatırımcıları ziyaret edip satışa çıkan varlıklar ve fırsatlar hakkında bilgi veriyor. 50 milyar euroluk özelleÅŸtirme portföyünün içinde gaz ÅŸirketleri, benzin istasyonları, ulusal piyango ÅŸirketleri, oteller, marinalar, AVM’ler devletin hissesinin bulunduÄŸu çeÅŸitli ÅŸirketler, turizm arazileri ve limanlar var.
Yunanistan‘da uluslararası ihaleye çıkarılacak limanlarla ilgili listeler yayınlandı. Mevcut durumda 23 liman satışa çıkarıldı. Yunanistan ÖzelleÅŸtirme Kurulu Koordinatörü Panos Protohsaltis birkaç hafta içinde satışa çıkarılacak limanlara ilginin yoÄŸun olduÄŸunu ve bunların arasında Türk yatırımcı gruplarının da bulunduÄŸunu açıkladı. Yunanistan’da krizin etkisiyle düşen fiyatlar, ülkenin Hırvatistan‘la birlikte DoÄŸu Akdeniz‘deki yat trafiÄŸini ve ticareti yönlendiren konumu limanlara ilgiyi artırıyor. Ancak sektördeki güçlü sendikal yapı yatırım planlayanları düşündürüyor.
Doğuş bölgede hızlı koşuyor
Uluslararası yatırım bankaları liman işinde boy gösteren Türk grupları ziyaret ederek özelleştirilecek marinalar hakkında bilgi veriyor. Doğuş grubu, Global Yatırım Holding, Limak Holding liman yatırımları nedeniyle uluslararası yatırım bankaları tarafından ziyaret edilen ilk gruplar oldu.
Akdeniz ve Ege’den baÅŸlayarak Kuzey Dalmaçya’ya uzanan bir marina ağına sahip olmak isteyen DoÄŸuÅŸ grubu Yunanistan’da özelleÅŸtirmeler öncesinde geçtiÄŸimiz aylarda 4 marinayı birden almıştı. DoÄŸuş’un aldığı marinalar, Corfu Adası, Lefkas Adası ve Peloponnese’de.
Alınan marinalarla birlikte DoÄŸuÅŸ’un Yunanistan’daki toplam baÄŸlama kapasitesi 3 bin 755 oldu. Bu sayı grubun Türkiye’deki toplam kapasitesinin yüzde 50’sinden fazlasına iÅŸaret ediyor. Marina sektöründe küresel çapta bir oyuncu haline gelen grubun liman özelleÅŸtirmelerine ilgisi sürüyor.
Global ve Limak bakıyor
Yunanlı Follie Follie grubuyla birlikte Midilli Limanı’nın iÅŸletmesini üstlenen Koç grubunun da özelleÅŸtirmelere ilgisinin olduÄŸu biliniyor. Yunanistan’da marinaları incelemeye alan diÄŸer bir grupise Global Yatırım Holding. Holdingin patronu Mehmet Kutman bölgede marina almak için fırsat kolluyor. Limak’ın patronu Nihat Özdemir Yunanistan’ın konumu nedeniyle barındırdığı marinaların önemli olduÄŸunu ancak ağır sendika şartlarının korkuttuÄŸunu söylüyor. Özdemir, masasının üstündeki özelleÅŸtirme listesini incelerken sendika boyutunu da araÅŸtırıyor. Limanlarla ve yakında listesi yayınlanacak havalimanlarıyla ilgilenmesi beklenen bir diÄŸer grup ise TAV Havalimanları Holding.
Türkleri sendika korkutuyor
Yunanistan’da satışı açıklanan 23 limanla ilgili olarak dün görüştüğüm Türk-Yunan Ä°ÅŸ Konseyi BaÅŸkanı Selim Egeli, “Bu çapta bir kriz yaÅŸamasalardı bu varlıkların satışı hiçbir zaman gündeme gelmeyecekti” dedi. Limak’ın patronu Nihat Özdemir’in gündeme getirdiÄŸi sendikalar konusunun önemini teslim eden Egeli konuyla ilgili ÅŸu açıklamayı yaptı:
“Yunanistan’da sendikalar gerçekten çok güçlü. Bir sendika yetkilisi istediÄŸi zaman aylarca bir limanı her türlü ticarete, trafiÄŸe kapatabiliyordu. Selanik Limanı’nda bu yaÅŸandı. Selanik Limanı aylarca çalışamadı. Sendikalar bazen de limanları yabancı sermayeye sattırmamak için boykot yapıyorlardı. Aldığımız bilgiler yeni dönemde sendikal boyutun da yumuÅŸatılacağı yönünde. Hükümetin istikrar paketinde bu konuya yönelik düzenlemelerin de yer aldığı söyleniyor.Avrupa’nın güneyinde ticari açıdan en iyi limanlar bu bölgede bulunuyor. Afrika kıyalarına,OrtadoÄŸu’ya, Körfez’e, Avrupa’ya ulaÅŸmanın çok kolay olduÄŸu bir konumdan söz ediyoruz. Bu nedenle marinacılıkta büyümük isteyen grupların ilgisi hissediliyor.”