Özelleştirme Yüksek Kurulu, Derince Limanı’nın özelleştirileceğine dair tekliflerin 10 Aralık’ta alınacağını duyurmuştu. Sendika, ilanın iptali için mahkemeye başvururken, Kocaeli Milletvekilleri TBMM’de sert tartışmalar içine girdi. CHP, ihalenin iptali için önerge verdi
Özelleştirme Yüksek Kurulu, Derince Limanı’nı bir kez daha özelleştirmek için çalışmalara başladı. Kurul, ulusal gazetelere ilan vererek ihale tekliflerinin 10 Aralık’ta alınacağını duyurdu. Liman İş Sendikası Kocaeli Şube Başkanı Yener Aykurt, özelleştirmeye şiddetle karşı çıkıyor. Özelleştirmeyle limanın peşkeş çekilmeye çalışıldığını söylüyor.
SENDİKA MAHKEYE BAŞVURDU
Yener, Özelleştirme Yüksek Kurulu’nun verdiği ilanın iptali için Bölge İdari Mahkemesi’ne başvurduklarını söyledi. Aykurt, sendika olarak dört bir koldan ihale ilanının iptali için genel merkez nezdinde girişimlerde bulunduklarını söyledi.
VEKİLLER GÖRÜŞLERİNİ AÇIKLADI
İhaleye teklif alım tarihi yaklaştıkça, işin dozajı artıyor. TBMM önceki gün Kocaeli milletvekillerinin düellosuna sahne oldu. CHP Kocaeli Milletvekili Haydar Akar, AKP Kocaeli Milletvekili İlyas Şeker ve MHP Kocaeli Milletvekili Lütfü Türkkan, Derince Limanı ile ilgili görüşlerini açıkladı.
İLK SÖZÜ HAYDAR AKAR ALDI
Derince Limanı ile ilgili tartışmalarda ilk sözü Haydar Akar aldı. Akar, limanı Ciner Holding’in alacağını iddia etti. İlyas Şeker kente kazandırılan Mavi Bayraklardan bahsetti. MHP Milletvekili Lütfü Türkkan ise, Haydarpaşa kalktıktan sonra gerekli olan konteyner depolama sahasının Derince Limanı için yapılan 450 bin metrekarelik dolgu alanına yapılacağını iddia etti. Yaklaşık 3 saat süren tartışmalar sonrasında CHP’nin Derince Limanı özelleştirmesi ile ilgili meclis araştırması önergesi AKP’lilerin karşı çıkmasıyla kabul edilmedi.
36 YILLIĞINA KİRALANACAK
Cumhuriyet Halk Partisi Grubu, 10 Aralık’ta özelleştirme ihalesi yapılacak ve 36 yıllığına kiralanacak olan Derince Limanı ile ilgili meclis araştırma önergesi verdi. Önerge lehinde CHP Grubu adına Kocaeli Milletvekili Haydar Akar söz aldı. Derince Limanı’nın tarihinden ve özelleştirme ihalesinin şartnamesindeki usulsüzlüklerden bahseden Akar konuşmasında şu ifadelere yer verdi; “11 Eylül 2013’te Kocaeli’deki limanların araştırılması, bunların Kocaeli’de gelecekte yaratacağı sorunların ortaya konulması ve çözüm yollarının üretilmesi konusunda bir araştırma önergesi verdim. Umarım ki, dilerim ki bu problemin büyüklüğünü burada görürüz ve gerçekten bir araştırma komisyonu kurarak Kocaeli’deki bu liman talanına, deniz talanına bir ‘Dur’ deriz.
“HEPSİ ALDATMACA”
Tabii, benim bu konuşmalarıma hükümet kanadından arkadaşlarımız, Kocaelili arkadaşlarımız cevap verecekler ‘İşte, limanlara şöyle mavi bayrak diktik, böyle mavi bayrak diktik’ diye ama bunların hepsinin bir aldatmaca olduğunu biraz sonra yapacağım ve açıklayacağım şeylerle göreceğiz. Herkesin bildiği ve kabul ettiği gibi, Kocaeli’de sanayinin gelişmesiyle birlikte Kocaeli Körfezi’nde de muhteşem bir değişim ve gelişim yaşanmıştır. ‘Körfez’ dendiğinde benim çocukluğumda yani bundan otuz, kırk yıl evveline gittiğinizde, masmavi denizi olan, denize girilebilen, sandalla gezilebilen bir deniz ve körfezden bahsediyorduk.
TOPLAM LİMAN SAYISI 57’YE ÇIKACAK
Kocaeli’de sahilin uzunluğu, İstanbul’dan başlayarak Yalova’ya kadar baktığınızda, 112 kilometreden oluşmaktadır. Bu 112 kilometrelik sahilde irili ufaklı tam 43 tane liman vardır arkadaşlar. Peki, sadece liman mı? Bunun içerisine tersaneleri dâhil etmiyorum tabii. Önceleri sanayi kuruluşları kendi ihtiyaçlarını karşılamak için ufak iskeleler oluşturmuşlar. Daha sonra yeniler ilave edilerek liman işletmelerine döndürülmüştür bunlar ve bugün 14 tane liman, yani 43 artı 14 dediğinizde toplamda 57’ye çıkacak, Kocaeli’de kurulmak üzere onayda beklemektedir.
OTOBAN BAĞLANTILARI VARMI?
Peki, diyelim ki sanayileşmek yani iş alanlarının açılması, istihdamın artırılması, ham maddeye hızlı ulaşmak, üretilen ürünün pazara hızlı sevkiyatı için bu limanlar gerekli, lojistik altyapısı için bu limanlar gerekli. Doğrudur, Türkiye büyüyor, bu limanlar gerekli. Peki, bu limanları yaparken bunlar için gerekli olan altyapı hazırlanmış mıdır Kocaeli’de? Konteyner parkları Kocaeli’de hazır mıdır? Hayır, böyle bir konteyner parkı yoktur ve planlanmamıştır. Yine, Kocaeli’de tır parkları hazır mıdır? Hayır, tır parkları da hazırlanmamıştır Kocaeli’de. Peki, karayollarıyla bağlantıları var mıdır 43 tane limanın, otoban yollarıyla bağlantıları var mıdır? Hayır, yoktur.
6 LİMAN 6 DEMİRYOLU BAĞLANTISI
Demir yollarıyla bağlantıları var mıdır 43 tane limanın? Hayır, yoktur. Sadece 6 demiryoluyla 6 tane limanın sizden önceki -hep ‘bizden önceki iktidarlar’ diyorsunuz ya- iktidarlar tarafından yapılmış demir yolları bağlantıları vardır. Yine, Türkiye’nin en çok OSB olan, organize sanayi bölgesi olan Kocaeli’de bu limanların OSB’lerle yani organize sanayi bölgeleriyle bağlantıları yoktur. Yine, bölgesel kıyı ve liman master planı yoktur. Şimdi, biraz sonra ‘vardır’ diyecekler ama böyle bir plan da yoktur.
450 BİN METREKARE DOLGU
1904 yılında işletmeye açılan Derince Limanı otuz altı yıl işletme hakkı devri yoluyla özelleştiriliyor. 422 bin 330 metrekare olan ve 8 adet rıhtımı bulunan bu liman özelleştiriliyor. Yine, yılda bin geminin yanaştığı bir limandan bahsediyoruz ama başka bir şey yapıyorlar özelleştirirken, buraya iyi bakmanızı istiyorum çünkü kentin Valisi, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı -kendisi Kocaelilidir- diyorlar ki: ‘1 yeni limana daha izin vermemiz mümkün değil, 1 metreküp dolguya izin vermemiz mümkün değil.’ Ama Derince Limanı’nın özelleştirme şartnamesine baktığınızda Gölcük yönüne, güneye 450 metre, kıyıya paralel bin metre daha dolgu yapılacağı, yani 450 bin metrekarelik mevcut durumundan daha büyük bir dolgu yapılacağı ifade ediliyor. Bu dolgu 5 milyon metreküp.
312 BİN KAMYONLA DOLGU YAPACAKLAR
Kocaeli’de Körfez’e 5 milyon metreküp dolgu yapabilmek için yaklaşık 312 bin adet kamyonla, büyük treylerle dolgu yapılması gerekiyor arkadaşlar, 312 bin kamyonla dolgu yapılması gerekiyor. Bunları göz önünde bulundurmamız ve bu dolgulara, Kocaeli Körfezi’nin katledilmesine izin vermememiz gerekiyor. Bu, dolgu yapılacak alan Kocaeli’nin en dar alanı, İzmit Körfezi’nin en dar alanı. Yani, yakında bu dolguları yaptıkça biz karşıdan karşıya, Körfez’den, Derince’den -İlyas Bey çok dikkatli dinliyor beni, Kocaeli Milletvekili- Gölcük’e yürüyerek geçeceğiz.
SATACAK TOPRAK KALMADI
Artık denizimiz de kalmayacak, yürümeye başlayacağız ve yürüyerek geçeceğiz. Kocaeli dar yüz ölçümüne sahip demiştik, 3 bin 500 kilometrekare. Artık satacak toprak kalmadığı için denizi satmaya başladınız ve bakalım denizi de bitirdiğinizde ne satacaksınız çok merak ediyorum. Tabii, Derince Limanı’nda asıl önemli olan ihale şartnamesi. İhale şartnamesinde başka bir şey yapılmış arkadaşlar, şu anda Derince Limanı’nın üçte 1’i, sizin çok özel bir müşteriniz var, çok özel bir destekçiniz var, yandaş medya sahibi aynı zamanda, madenleri ihale ettiğiniz, otoyolları ihale ettiğiniz bir grup var, üçte 1’i bu gruba ait. Kiralamış.
TURGAY CİNER’E ÖZEL SÖZLEŞME
Ciner Grubu. Üçte 1’i bu gruba ait. Şimdi, bu grup… Kocaeli Derince Limanı’ndaki sözleşmelere baktığımda -yaklaşık 16 tane irili ufaklı firma burada yer kiralamış- şöyle bir durumla karşı karşıyayız. Diğer ufak firmalar, otomotiv ticareti yapan ya da ihracatı yapan firmalara 1,40 dolardan yeri ihale ederken, yeri kiralarken, bu şirkete 0,68’den ve üçte 1’ini kiralamışlar. Daha ilginç bir şey söylüyorum. Özelleştirme yönetmeliği özelleştirilecek tesislerde uzun vadeli sözleşme yapılmasını yasaklarken diğer firmalarla 2013’e, 2014’e kadar sözleşmeler yapılırken, bu grupla, sadece bu grupla bu yılın yılbaşında olmak üzere, yani 2013’ün birinci ayında olmak üzere 2024 yılına kadar sözleşme yapılmıştır.
ÖZEL HÜKÜMLE KORUYORLAR
Bakın, sözleşme yaparken TCDD ne diyor, ‘Özelleştirme ile sözleşmenin feshi hükmü mevcut değil.’ Yani firmayı bir de böyle özel bir hükümle koruyorlar. Diğer firmalara bakıyoruz, tümünde ‘Özelleştirme ile feshi mümkün’ diyor ama bu gruba, bir grup daha var, iki gruba bu hükmü koymuşlar. Yani ne yapıyorlar? Şimdiden adresi belirlemeye çalışıyorlar. Ola ki bir iş kazası olursa ihalede, ola ki bir iş kazası olursa, bu grup alamaz ise ne yapacaklar? İşte 2024’e kadar sözleşmesi var ve ucuz maliyetle yerleri kiralamış olacak. Şimdi, Uğur Bayraktutan, Artvin Milletvekili, Cerattepe’de dedi ki: ‘Bir grup alacak bu ihaleyi. Buradan size açıklıyorum. Bunu noterde tespit ettiririm.’ Ben de size aynı şeyi söylüyorum. Bu ihaleyi, burada biraz evvel belirtmiş olduğum grup alacak.
TARİFELER KORUNMAYACAK
Ben de bunu burada ifade ediyorum. Onlar aldıktan sonra yine bu kürsüden hep beraber konuşuruz. Yine bu şartnamede çok özel bir şey yapmışlar. Daha önce iptal edilen ihalede ‘Üç yıllık tarifeler korunur’ diye bir ibare koymuşlar. Bu ihalede bir yıla indirmişler. Derince Limanı çok önemli. Diğer limanlar marina altına toplanmışlar, bir rekabet ortamı devletle yaratılmış. Fiyatlar standart yani tekelleşmeden ve birbirini check ederek gidiyor ama Derince Limanı’nın özelleşmesiyle tekelleşme başlayacak orada. Yine fiyat tarifesini bir yıl sonra değiştirerek de istedikleri parayı kazanacaklar.
PLOTAJ GELİRLERİ NE OLACAK
Yine Derince Limanının önemli bir geliri var. “Pilotaj” denilen bir geliri var. Pilotaj, yaklaşık her gemiden 15 ile 30 bin Euro arasında para alınıyor. Bunun anlamı şu: Gemi geliyor kılavuz kaptanı alıyor, iskeleye yanaştırıyor; 15 bin Euro ile 30 bin Euro bunun rakamı. Ama bu da ihaleyi alacak şirkete geçecek diye düşünüyorum. Bu önergenin kabul edileceğini düşünüyor, hepinize sevgiler, saygılar sunuyorum.”Haydar Akar’ın konuşmasını ardından AK Parti Grubu adına Kocaeli milletvekili İlyas Şeker söz aldı.
36 LİMAN VAR, 2’Sİ KAMUYA AİT
İlyas Şeker konuşmasında şu ifadelere yer verdi; “ Kocaeli il sınırları içerisinde İzmit Körfezi etrafında toplam 36 tane liman bulunmakta. Bunun 34’ü aktif, 2 tanesi de inşaat hâlindedir. Yine bu 36 limanın 34’ü özel sektöre ait 2 tanesi de kamu kurumlarına aittir. Limanlarla ilgili olarak 2004 öncesinde toplam 185 hektar dolgu alanının planı onaylanmış durumda ve bunun şu ana kadar dolgusu gerçekleşen miktarı ise 126 hektardır. Az önce Haydar arkadaşım da gösterdi Kocaeli’de gerçekten limanlar ağırlıklı olarak İzmit, Körfez, Derince olmak üzere 3 ilçemizde toplanmakta. Bir de Karşıyaka ilçemizde de kısmen bulunmaktadır.
LİMANLAR 3 İLÇEDE TOPLANMIŞ
Tabii, bu limanların toplam yükü de 77 milyon 696 bin metreküp kapasiteli limanlarımız. Burada da en büyük payı Körfez ilçemiz karşılıyor, yaklaşık yüzde 57,40’ını Körfez ilçesi ve yüzde 7’sini Derince ilçesi, yüzde 3’ünü Başiskele ilçesi olmak üzere devam ediyor.
Tabii, burada, özellikle, maalesef, ülkenin en büyük problemleri, plansız gelişme problemi. Buna biraz sonra değineceğim. Kıyılarla ilgili, limanlarla ilgili, kentlerle ilgili maalesef geçmişte yapılan planlarımız hiç olmamış. Plansız bir gelişme yapmışız. Bununla ilgili olarak bütünleşik kıyı alanları planlaması ve İzmit Körfezi bütünleşik kıyı alanlarının planıyla ilgili bakanlığımız çalışmalarını yıllar önce başlatmıştı.
KOCAELİ’DE DURSA HEPSİNİ GÖRECEK
Haydar arkadaşım körfezin temizliğiyle ilgili, eskiden yüzebildiklerini, şimdi yüzemediklerinden filan bahsetti ama herhâlde Kocaeli’nde fazla durmuyor tahmin ediyorum. Kocaeli’nde fazla dursa, Kocaeli yerel basınını takip etse zaten bunların hepsini görecek. Kocaeli ilimizde 124 kilometresi İzmit Körfezi olmak üzere, 70 kilometresi de Karadeniz kıyıları olmak üzere toplam 194 kilometre kıyıya sınırı olan bir kent Kocaeli. Bu kıyıların da 50 kilometresi Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tarafından düzenlendi ve insanların rahatlıkla gidip gezebileceği, dolaşabileceği, vakit geçirebileceği rekreasyon alanlarına dönüştürüldü ve halkımızın kullanımına sunuldu.
SAHİLLERE MAVİ BAYRAK DİKTİK
Bununla birlikte, yine, körfezde yapılan çalışmalarla ilgili -rüyalarda bile görsek inanmazdık, hayal zaten edemezdik- körfezde iki noktada mavi bayrak alındı ve yazın, gönül rahatlığıyla gidip artık denize girilebilecek alanlar. Bunların bir tanesi Karamürsel ilçemiz sınırları içerisinde, diğeri de Kandıra ilçemizin Cebeci mevkisinde. Yine, diğer taraftan, şu anda iki ayrı noktada daha mavi bayrak almak üzere çalışmalar devam ediyor. Bunların yine birisi Darıca ilçemizde, diğeri de Kandıra ilçemizde. Tabii, bununla birlikte bir taraftan da denizdeki özellikle gemilerin kirletmesini önlemek için fabrikalardan atıkların denize akmasını önlemek üzere deniz uçağımız var ve sürekli, yirmi dört saat görev başında ve ciddi anlamda da katkısı oldu.
KÖYLERDE BİLE ARITMA VAR
Yine, özellikle körfez -maalesef, çok özür dileyerek söylüyorum- eskiden bir lağım çukuru konumundaydı ama artık körfeze arıtılmamış bir damla su dahi akmıyor. AK PARTİ iktidarından önce, yani Büyükşehir Belediyesinden önce körfeze günde 100 tonun üzerinde çamur dökülüyordu. Şu anda, nüfus artışıyla birlikte günde 180, yaklaşık 200 ton civarında çamur artık körfeze akmıyor. Peki, nasıl önlüyoruz bunları? Körfezin etrafında oluşturulan 8 tane arıtma tesisiyle bunlar artık arıtıldıktan sonra denize deşarj ediliyor. Tabii, bu arıtma sadece körfezde değil, artık Kocaeli’de köylerde bile arıtma var.
TÜRKKAN, CHP GRUBU’NU DESTEKLEDİ
Kocaeli artık sanayi kentinden çıkıp turizm kentine dönüştü. Kocaeli’ye insanlar eskiden gitmek istemezken bugün özellikle gelip gezmeye başladılar. Ben tekrar hepinizi saygıyla selamlıyorum ve araştırma önergesinin aleyhinde olduğumuzu belirtiyor, teşekkür ediyorum.” İlyas Şeker’in konuşmasının ardından CHP Grubu’nun önerisi lehine MHP Kocaeli Milletvekili Lütfü Türkkan söz aldı. Türkkan şöyle konuştu, “ Her iki arkadaşımız da doğru bilgiler de verdi, bir arkadaşımız biraz yanlış bilgiler verdi. Netice itibarıyla Kocaeli sanayi bölgesi, üretimi olan bir bölge.
HAYDARPAŞA KONTEYNER DEPOLAMA
ALANI BURAYA KALDIRILACAK
Bu yeni yapılacak Derince Limanı’yla alakalı Sayın Haydar Akar’ın gösterdiği o çizgi yani 450 bin metrekare dolgu alanı, Kocaeli’ne yeni bir liman kazandırmıyor. Zira oradaki kıyı çizgisi aynen devam edecek. Sadece açı değiştirecek, düz bir alan çıkacak ortaya. Bakın, yeni bir liman kazandırmıyor, yeni indirme alanları kazandırmıyor ama bir şeyi kaybettiriyor, o da Körfez’e 450 bin metrekare bir dolgu alanı getiriyoruz. Niye getiriyoruz bunu biliyor musunuz? Haydarpaşa kalktıktan sonra gerekli olan konteyner depolama sahasını oraya koymak için yani orada 450 dönüm konteyner depolama sahası yaratılıyor, yeni bir liman yapılmıyor. Mevcut, orası zaten liman.
KÖRFEZ’E İHANET OLUR
Gemi yanaşma rıhtımları var, ilave bir rıhtım da yapılması mümkün değil. Yenilenecek ama sayıları aynı olacak, ilave bir şey getirmeyecek ama orada Körfez 450 bin metrekare bir dolguyla karşılaşacak, ilave kamyon trafiği çoğalacak, konteynerler gelince kamyon trafiği çoğalacak. Bunun bir çözümü vardı, o da şu, eğer işin içerisinde başka bir hinlik yoksa, oraya da geleceğim: Konteyner depolama sahası Kocaeli’ne mi getirilecek? Onu yukarıda yapasınız, biraz daha maliyeti artabilir ama illa limanı özelleştirdiğiniz kişinin kârını katlamak için orayı konteyner depolama sahası yapmanız, Kocaeli’ne ihanet olur, Körfez’e ihanet olur, çevreye ihanet olur, doğaya ihanet olur. Doğru bir iş olmaz.
FAYDA KOCAELİ’NE DEĞİL FAYDA TEK BİR ADAMA
İşin bir diğer kısmı da şu: Bu ihalenin 36 yıllık gibi bir sözleşmeyle yapılması. Oradaki hiçbir ihale öyle bir uzun sözleşmeye tabi tutulmadı; hinlik burada esas, söylüyorum ya. Yani, ‘Kocaeli’ne bir fayda getiriyoruz’ derken faydayı getirdiğiniz yer bir adam, Kocaeli değil. O adamın kim olduğunu -ben isim söylemeyeceğim, ben sanayiciyim- hiçbir iş adamının ismini burada zikretmeyeceğim milletvekilliğim bitene kadar. Teknik altyapıya ait birtakım bilgiler vereceğim size: 5 milyon metreküp dolgu. 5 milyon metreküp dolguyla o Körfez’in bütün tabiatını mahvedersiniz, yok edersiniz. Ben, Sayın AKP sözcüsüne katılıyorum, Körfez ciddi anlamda temizlenmeye başlamıştır; yeterli değildir, sınırdadır ama temizlenmeye başlamışken böyle bir dolgu tekrar Körfez’i kirli hâle getirecektir.
SÜREKLİ DOLGULAR YAPILIYOR
Zaten, ben, buradan Adalet ve Kalkınma Partisi sözcüsü, kendi ilimin milletvekili arkadaşıma söylüyorum: “Daha önce müsaade edilen dolgu alanlarına hiçbir metrekare dolgu yapılmayacak.” denmesine rağmen, çoğu kendi arkadaşımız olan liman sahipleri gitgide dolgular yapıyor; bunu siz de biliyorsunuz, ben de biliyorum. Bu ihanete mutlaka ve mutlaka son vermelisiniz Kocaeli adına. Ahbap çavuş ilişkileriyle görmezlikten gelmek Kocaeli’ne ihanet olur, günah edersiniz özellikle Dilovası bölgesinde. Neden bahsettiğimi iyi biliyorsunuz. Dilovası’nda yapılan köprü var ya, Topçular’a inecek olan, o köprüye ihtiyaç kalmayacak yakında. Dilovası’nı öyle bir doldurdular ki neredeyse Yalova’yla birleşmek üzere, çok az kaldı.” Türkkan’ın konuşmasının ardından yapılan oylama ile CHP Grubu önergesi oy çokluğuyla reddedildi.
Kaynak : Kocaeli Gazetesi